- Zamierzenia dydaktyczne
KWIECIEŃ
TEMATYKA:
Wiosna na wsi,
Dbamy o przyrodę,
Puk, puk to ja sztuka,
Polska, moja Ojczyzna,
Jestem Polakiem i Europejczykiem.
POSTARAM SIĘ:
dzielić nazwy obrazka na sylaby lub głoski,
wypowiadać się na dany temat,
rozpoznawać i nazywać literę f, F, ż, Ż, h, H: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
tworzyć wyraz z podanych liter,
nazywać zwierzęta i ich dzieci przedstawione na zdjęciach,
dobierać zwierzęta w rodziny zgodnie z ich gatunkiem,
określać, który przedmiot jest cięższy, a który lżejszy,
mierzyć objętość płynów,
opowiedzieć jak wyglądała praca rolnika kiedyś i dziś,
przestrzega ustalonych zasad,
podawać słowo rozpoczynające się wskazaną głoską,
układać historyjkę obrazkową,
pisać litery po śladach i samodzielnie,
wymienić, co możemy zrobić dla naszej planety,
określać, jakie odpady można umieścić w każdym koszu,
uzasadnić, dlaczego segregowanie odpadów jest ważne,
tworzyć krajobraz przedstawiający czystą i zadbaną planetę,
wiedzieć, kim był Fryderyk Chopin,
poznać monety i banknoty i posługiwać się nimi,
układać kompozycje z figur geometrycznych,
poznawać nazwy zawodów związanych z produkcją telewizyjną i filmową,
omawiać herb swojej miejscowości,
wspólnie z nauczycielem omówić pasowe ukształtowanie powierzchni Polski,
wiedzieć, jak wyglądają polskie symbole narodowe,
wypowiadać się na temat flag różnych krajów,
wiedzieć, jak wyglądają flaga i maskotka Unii Europejskiej,
poznać „Legendę o Lechu” i wymienić pierwszą stolicę Polski,
wyjaśnić, jak (wg legendy) orzeł stał się symbolem państwowym,
rozpoznawać słowa i próbować zaśpiewać hymn zachowując właściwą postawę,
wskazać Polskę na mapie Europy,
odnaleźć kształt Polski wśród konturów innych państw
MARZEC
Tematyka:
Marcowa pogoda,
Wiosna, ach to Ty!,
Mamy różne charaktery,
Wielkanoc
Postaram się:
wypowiadać się na różne tematy,
przestrzegać ustalonych zasad,
wymieniać oznaki wiosny,
pisać po śladach i samodzielnie,
przeliczać w zakresie 9,
wiedzieć, czego roślina potrzebuje do życia,
kolorować kwiaty odpowiednimi kolorami,
sadzić kwiaty razem z rówieśnikami,
obserwować prowadzone doświadczenia, stawia hipotezy,
dzielić nazwę ubrania na sylaby lub głoski,
rozwiązywać działania matematyczne z użyciem liczmanów,
udzielać odpowiedzi na pytania,
podawać rymy do wypowiedzianych przez nauczyciela słów,
rozpoznawać i nazywać literę c, C, ł, Ł, j, J: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
liczyć słowa w zdaniach,
rozpoznawać zapis graficzny liczby 10,
układać ptaki lub kwiaty z figur geometrycznych,
odczytywać litery, wpisuje je w okienka,
wiedzieć, na czym polega obieg wody w przyrodzie,
rozwiązywać zagadki,
stosować określenia: dłuższy, krótszy,
rysować to, co jest dla niego ważne,
wykonywać działania, koloruje zgodnie z kodem,
pokazywać wybraną emocję mimiką i gestem,
zgodnie współdziałać z rówieśnikami podczas zabaw przy muzyce,
rozróżniać zachowania – pozytywne i negatywne,
wyjaśniać, dlaczego należy pomagać,
dobierać się w pary pod względem wspólnej cechy,
wskazywać 10 różnic na obrazkach,
odejmować w dostępnym sobie zakresie
LUTY
Tematyka:
Wspaniałe zabawy na śniegu,
Tajemnice kosmosu,
W dziecięcym laboratorium,
Zwierzęta sprzed milionów lat.
Postaram się:
Układać historyjkę obrazkową,
rozpoznawać i nazywa literę w, W oraz z,Z: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
rozwiązywać krzyżówkę, odczytywaće hasło,
dodawać w dostępnym dla siebie zakresie,
wymieniać wybrane sporty zimowe,
przestrzegać ustalonych zasad,
samodzielnie wykonywać codzienne czynności,
rozpoznawać cyfrę 9,
odczytywać liczbę i umieszczać w szarfie odpowiednią liczbę kamyków,
wiedzieć, jak wyglądają rakieta, sonda kosmiczna, wahadłowiec, i łazik marsjański,
rysować po śladach,
wypowiadać się na określony temat,
wykonać określone zadanie,
układać zdania z nazwami obrazków,
uczestniczyć w eksperymentach,
układać wyraz z liter,
kolorować zgodnie z kodem,
wiedzieć, co przyciąga magnes,
odpowiednio reagować na podane hasło,
grać na instrumentach,
podejmować próby stawiania hipotez,
tworzyć piasek wulkaniczny,
układać sylaby tak, aby pionowo i poziomo się nie powtórzyły,
wyróżniać głoski w nagłosie, śródgłosie lub wygłosie,
przedstawiać treść piosenki ruchem,
układać zadania do sytuacji przedstawionych na obrazkach,
przekazywać piłkę do rąk partnera,
odszukiwać dwie takie same litery,
wymienić nazwy zwierząt żyjące w epoce lodowcowej,
układać z kamyków tropy dinozaura
STYCZEŃ
Tematyka:
‣ Zwierzęta zimą
‣ Fryzjer, weterynarz czy lekarz,
‣ Kim są rodzice moich rodziców,
‣ Baśnie, bajki, bajeczki
Postaram się:
podawać nazwy ptaków i dzielić je na sylaby,
wypowiadać się na dany temat,
łączyć wyrazy z odpowiednimi zdjęciami,
podawać wynik dodawania,
rozpoznawać symbol dodawania,
rozwiązywać zagadki,
opowiadać o pracy leśniczego,
nazywać zwierzęta przedstawione na tablicy demonstracyjnej,
liczyć zwierzęta, wpisywać odpowiednie liczby,
rozpoznać wybrane tropy zwierząt,
nazywać wybrane drzewa iglaste,
podawać nazwę zawodu, w którym potrzebne są przedmioty przedstawione na obrazkach,
wiedzieć, które akcesoria i przyrządy pasują do osób wykonujących wskazane zawody,
układać wymieszane zdjęcia w odpowiedniej kolejności,
znać nazwy zawodów dawnych i współczesnych,
określać pierwszą głoskę w nazwie zdjęcia,
wykonywać obliczenia,
określać, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe,
układać mozaikę na planszy,
kończyć rozpoczęte zdania,
opisywać zawód, nie podając jego nazwy,
tworzyć pytania,
wyodrębniać pierwszą i ostatnią głoskę w słowie,
odszukiwać na obrazku te jego fragmenty, które znajdują się pod nim,
wymieniać sposoby na spędzanie czasu wolnego z dziadkami,
wiedzieć, co to jest drzewo rodowe i potrafić je omówić,
ilustrować piosenkę ruchem,
wymieniać etapy powstawania książki.
GRUDZIEŃ
Postaram się:
wypowiada pełnymi zdaniami na określony temat,
wymienia oznaki zimy,
dzieli słowa na głoski,
mówi o swoich przypuszczeniach, hipotezach,
zapamiętuje algorytm, potrafi stworzyć kod,
wie, że czas mierzymy za pomocą zegara,
rozpoznaje i literę s, S, drukowaną i pisaną, małą i wielką,
podejmuje próby odczytania godzin na zegarze,
zna różne rodzaje zegarów,
wymienia pory roku, zna ich cechy charakterystyczne,
tworzy mapę pojęciową,
rozumie konieczność zachowania prawidłowej postawy ciała podczas wykonywania ćwiczeń,
wymienia dni tygodnia, miesięcy oraz pory roku,
zna polskie tradycje świąteczne,
stosuje liczebniki porządkowe,
poprawnie układa historyjkę obrazkową,
reaguje odpowiednim ruchem na muzykę w różnej tonacji,
poszerza wiedzę na temat świąt w tradycji bożonarodzeniowych w wybranych krajach,
projektuje kartkę świąteczną wg własnego pomysłu,
sprząta po wykonaniu pracy plastycznej,
szanuje zabawki swoje i innych,
sprząta własność swoją i cudzą,
wie, jakimi zabawkami bawiono się dawniej,
liczy w dostępnym sobie zakresie,
układa rytmy,
wyraża swoje emocje odgrywając role,
opowiada, jak powstaje pluszowy miś.
LISTOPAD
Tematyka:
Co powinienem wiedzieć o Polsce?,
Zdrowie to nasz skarb
Co ułatwia pracę w domu?
Odwiedziny Mikołaja
Postaram się:
rozpoznaje i nazywa litery: t, d, k, l: drukowane i pisane, małe i wielkie,
łączy litery w sylaby,
kończy rozpoczęte zdanie,
pisze litery po śladzie i samodzielnie,
wypowiada się na tematy związane z kulturą ludową,
zdobywa informacje na temat znanych Polek i Polaków,
rozpoznaje prostokąt wśród innych figur,
wie, kiedy zwrócić się o pomoc do lekarza,
opowiada, co jest przedstawione na obrazku,
wymienia prawa i obowiązki dziecka
podaje pomysły, jak można ulepszyć odkurzacz,
wypowiada się na temat opowiadania,
wyznacza część wspólną zbiorów,
na hasło naśladuje odgłos wybranego urządzenia,
numeruje zdjęcia, koloruje pola na podane kolory,
wypowiada się na temat swoich obowiązków,
składa obrazek z części,
nazywa urządzenia, koloruje pola zgodnie z instrukcją,
wymienia wybrane urządzenia kuchenne służące do przygotowywania posiłków,
wymienia zasady bezpieczeństwa w czasie korzystania z urządzeń elektrycznych,
układa zdania z określonej liczy słów
układa kolejność zdarzeń w opowiadaniu,
klasyfikuje prezenty pod względem wielkości,
potrafi stosować znaki: <, >, =,
lepi prezent z plasteliny,
wie, co znaczy wyrażenie pomocna dłoń,
układa pytanie do zdania oznajmującego,
buduje zdanie będące konkluzją dwóch poprzednich zdań,
PAŹDZIERNIK
Tematyka:
Jesień w sadzie, w ogrodzie;
Zwierzęta jesienią;
Moja rodzina, mój dom;
Domowi ulubieńcy;
A deszcz pada, pada;
Postaram się:
zdobywa nowe wiadomości na temat owoców,
rozpoznaje i nazywa literę ( o, a, m, e ) : drukowaną i pisaną, małą i wielką,
dzieli słowa na głoski.
rozpoznaje cyfry 1 i 2, 3, 4
wykonuje improwizację do przedstawienia o warzywach,
ocenia smaki warzyw (gotowych surówek)
rozwiązuje zagadki,
respektuje zasady gry.
potrafi wykonać czynności związane z ustalonymi sygnałami (podczas zabaw),
wie, jak zachowuje się jeż w środowisku naturalnym,
rozróżnia głoski w nagłosie
wie, które ptaki odlatują z Polski na zimę, a które w Polsce zimują,
opisuje ptaki przedstawione na zdjęciu
czyta wyrazy globalnie,
tworzy kod
mówi z szacunkiem o swojej rodzinie,
rozpoznaje i nazywa trójkąt,
tworzy różne konfiguracje z trójkątów,
wypowiada się na temat różnych rodzajów domów,
nazywa pomieszczenia znajdujące się w domu,
uczestniczy we wspólnym przygotowywaniu sałatki
określa kierunki i zapisuje ruchy za pomocą kodu,
współdziała z innymi dziećmi w zabawie.
wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu,
wciela się w rolę zwierzątka domowego,
wypowiada się na temat kotów.
wie, czym jest schronisko dla zwierząt,
zna zwyczaje różnych zwierząt domowych,
WRZESIEŃ
Tematyka:
Wspomnienia z wakacji.
O sobie samym.
Moja droga do przedszkola.
Jesień w parku, w lesie.
Postaram się:
nauczyć zaprezentować siebie na forum grupy
proponować wspólne zabawy z kolegami i zgadnie z nimi bawić
zapamiętać i stosować zasady zachowania na placu zabaw i w sali przedszkolnej;
bawić w zabawy ruchowe integrujące grupę
wypowiadać na swój temat
wymieniać nazwy poszczególnych części ciała
wypowiadać na temat usłyszanego opowiadania
rozpoznać zapis graficzny swojego imienia
rozpoznać i nazywać różnice , wykorzystując zmysły : smaku, dotyku, węchu, wzroku, słuchu
podać właściwy sposób zachowania w określonych sytuacjach
wyjaśnić , co znaczy dobry przyjaciel
pełnić obowiązki dyżurnego w grupie
określać położenia zabawki w przestrzeni : nad, pod, za, itd.
nauczyć rozpoznawać wybrane znaki drogowe
wymieniać zasady poruszania w ruchu drogowym i stosować do nich w czasie spacerów
poprawnie przechodzić przez ulicę na pasach ze światłami i bez
poznać jak działa sygnalizator świetlny i co oznaczają kolory : żółty , czerwony, zielony
nauczyć numeru alarmowego 112 i dowiedzieć , kiedy należy z niego korzystać
zapamiętać nazwę figury geometrycznej „ koło” i wskazać ją wśród innych figur
wymieniać zaobserwowane zmiany, charakterystyczne dla jesieni
rozpoznać i nazywać gatunki drzew po liściach i owocach
wykonać pracę plastyczną z wykorzystaniem materiału przyrodniczego
brać czynny udział w obserwacjach przyrody
rozpoznać i nazywać wybrane drzewa iglaste